Tuesday, May 14, 2013

Kenapa Bapa 13 Mei Masih Senyum?

Ingatkah kita apa yang terjadi semasa 13 Mei?  Tahukah kita siapa pencetus nya?

Lihatlah wajah orang di bawah ini..dialah pencetusnya..Tragedi berdarah 13 Mei…

WAJIB BACA:APA YANG SEBENARNYA BERLAKU SEMALAM 44 TAHUN YANG LALU

Dalam bab “Mabuk Kemenangan” dan “Api menyala Malam”, dalam buku bertajuk “Sebelum dan Selepas 13 Mei”, terbitan Utusan Melayu Sdn. Bhd. Kuala Lumpur, 1969, pengarangnya, bekas Perdana Menteri Malaysia pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj menceritakan secara terperinci detik-detik berdarah 13 Mei 1969.

Keputusan Pilihan Raya Umum yang ke-3 sejak kemerdekaan Malaysia diadakan di Semenanjung Malaysia pada 10 Mei 1969 membuktikan Parti Perikatan (sekarang Barisan Nasional) berjaya memenangi keputusan undi dengan 66 kerusi (UMNO-51, MCA-13 & MIC-2), namun prestasi parti pembangkang khususnya parti dominasi Cina menunjukkan peningkatan.

Di kalangan parti pembangkang, DAP yang mendapat 13 kerusi, PAS mendapat 12 kerusi, parti Gerakan 8 kerusi dan Parti Progresif Rakyat (PPP) 4 kerusi.

Ketika itu parti-parti pembangkang tidak bergabung dalam satu kumpulan dan bergerak mengikut prinsip parti masing-masing.

Parti Gerakan dan DAP yang berkempen atas manifesto yang hampir sama iaitu menentang hak istimewa Bumiputera yang ditetapkan oleh Artikel 153 dan kerana penentangan secara agresif itu menyebabkan kedua-dua parti itu disokong oleh masyarakat Cina.

Seterusnya, Tunku Abdul Rahman menceritakan detik-detik selepas PRU ke-3 sehingga tercetusnya peristiwa hitam 13 Mei.

Berikut diserta lampiran tulisan Tunku Abdul Rahman.

MABUK KEMENANGAN

Sebagaimana yang telah saya sebutkan di atas tadi, keputusan pilihanraya pada kali ini sangat memeranjatkan semua pihak parti-parti politik. Saya percaya, mereka yang sangat terperanjat sekali ialah DAP dan Parti Baru Gerakan di atas kejayaan yang mereka sendiri tidak sangka.

Mereka terus merasa sombong dan bongkak.

Dengan kelakuan sombong yang mereka tunjukkan itu, maka tidaklah boleh disalahkan jika pelawat-pelawat dari luar negeri menyangka bahawa parti-parti itulah yang telah memenangi pilihanraya tersebut pada keseluruhannya.

Dengan tidak berlengah lagi, parti-parti tersebut mengaturkan perayaan menyambut “kemenangan” mereka.

Pada pagi Isnin, 12 Mei 1969, Dr Tan Chee Khoon yang telah memenangi kerusi dalam kawasan Batu, Selangor, dengan kelebihan undi yang besar, telah meminta kebenaran polis untuk mengadakan satu perarakan kemenangan oleh ahli-ahli Parti Gerakan.

Satu permit telah dikeluarkan dengan syarat perarakan itu melalui jalan-jalan yang telah dipersetujui oleh polis.

DAP pula telah membuat keputusan hendak mengadakan perarakan pada keesokan harinya, iaitu hari Selasa, 13 Mei 1969, tetapi tidak mendapat kebenaran polis. Cadangan itu tidak diteruskan tetapi DAP turut serta dalam perarakan parti Gerakan.

Pegawai Penjaga Daerah Polis, Kuala Lumpur, Encik Abu Bakar bin Abdul Aziz, dalam catatan kenyataannya melaporkan seperti berikut mengenai permohonan Dr Tan itu:

“Pada 12 Mei 1969, Dr Tan Chee Khoon telah menelefon saya dan meminta kebenaran hendak mengadakan satu perarakan kemenangan untuk mengucapkan terima kasih kepada penyokong-penyokongnya dalam kawasan pilihanrayanya sahaja iaitu kawasan Batu, Sentul dan Jalan Ipoh. Dia hendak memulakan perarakan itu dari ibu pejabatnya di jalan Broderick. Dia hendak memulakannya dari pukul 7.00 petang. Bilangan orang yang akan mengambil bahagian ialah kira-kira 500 orang dan akan diadakan juga perarakan bermotor.

“Kemudian, saya telah berunding dengan Encik Mansor mengenai jalan-jalan yang hendak dilalui dan juga waktu bagi perarakan itu dan telah mengambil keputusan (oleh kerana jam 4.30 petang iaitu waktu yang sangat sibuk untuk lalu lintas) maka kami fikir perarakan itu sepatutnya dimulakan dari jam 5.30 petang. Jika tidak, perarakan itu akan menimbulkan kesusahan kepada orang ramai.

“Saya telah menerangkan kepada Dr Tan Chee Khoon berkenaan hal ini. Dia bersetuju tetapi dia minta supaya perarakan itu berakhir sejam kemudian kerana waktu mula pun telah dilambatkan satu jam. Kami bersetuju dengan permintaannya itu dan satu lesen telah dikeluarkan atas namanya.”

Dari segi politik, perarakan kemenangan Dr Tan itu merupakan satu cara yang belum pernah dilakukan lagi sebelum ini.

Setelah perarakan yang berlesen itu tamat, perarakan-perarakan haram yang penuh dengan perbuatan, kelakuan biadab dan samseng telah diadakan. Mereka telah melanggar perintah polis dengan melalui jalan-jalan yang tidak diberi kebenaran sehingga berlakunya kesesakan lalu lintas.

Perasaan gila kemenangan semakin memuncak dan tidak terkawal lagi. Dan pihak Komunis pasti akan mengambil kesempatan untuk menghasut dan menghangatkan lagi perasaan mereka. Pemimpin yang menang pilihanraya itu telah melakukan kesilapan yang besar, sekalipun mungkin mereka tidak bertanggungjawab di atas kejadian itu.

Perarakan haram ini menghala ke Jalan Campbell dan Jalan Hale, iaitu jalan-jalan masuk ke Kampung Bharu, di mana 30,000 orang Melayu hidup dengan rukun damai dalam kawasan mereka sendiri yang terletak di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur sejak bertahun-tahun lagi.

Jalan Hale ialah sebatang jalan besar di Kampung Bharu. Di sepanjang jalan itu, mereka bertempik sorak.

Dan apabila mereka berada di kawasan orang Melayu, mereka mengejek-ejek dan menunjuk-nunjuk kebesaran mereka untuk menaikkan perasaan marah orang-orang Melayu. Mereka melakukan perbuatan ini di kawasan yang boleh dikatakan kubu UMNO.

Encik Mansor bin Mohd Noor dalam satu kenyataannya telah melaporkan seperti berikut:

“Satu kumpulan dari mereka kira-kira 20 orang telah berhenti di hadapan Balai Polis Jalan Travers. Seorang daripada mereka melaungkan perkataan “Melayu mati” di hadapan rumah kediaman anggota-anggota polis di balai itu dan juga menunjukkan kemaluannya kepada polis yang disaksikan oleh isteri-isteri anggota polis yang berada dalam kawasan rumah kediaman mereka. Seorang mata-mata telah membuat laporan di atas kelakuan biadab dan tidak sopan itu.

“Selepas itu, mereka berpecah kepada beberapa kumpulan kecil. Salah satu darinya telah pergi ke Jalan Mountbatten dengan menahan kereta-kereta orang Melayu dan memaki hamun mereka dengan tujuan hendak menghina mereka.

“Mereka juga mengancam hendak menonyoh mata anak perempuan OCPD sendiri yang berumur kira-kira tujuh belas tahun. Sambil itu mereka berkata, “Engkau Melayu bodoh,” “Tidak kuasa.” Seorang pemuda Melayu telah melaporkan di Ibu Pejabat Polis yang dia dipukul oleh tiga orang Cina di Foch Avenue.”

Encik Yeoh Teck Chye dari Parti Gerakan iaitu Yang Dipertua Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia, telah mengaku bahawa kelakuan mereka yang mengambil bahagian dalam perarakan haram itu menganggu keamanan orang ramai. Beliau ialah calon Gerakan yang menang dengan kelebihan undi yang besar dalam kawasan Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Pada hari Selasa, 13 Mei 1969, dia meminta maaf secara terbuka dalam akhbar-akhbar di atas kelakuan penyokong-penyokong partinya yang menyusahkan orang ramai, tetapi telah terlambat kerana perbuatan mereka amatlah memedihkan hati orang-orang Melayu.

Memang patut dia meminta maaf kerana selepas perarakan Dr Tan itu bersurai pada jam 8.00 malam seperti yang telah dipersetujui, dia sendiri telah mengambil bahagian dalam perarakan haram seperti yang tercatat dalam laporan polis.

Dari peristiwa-peristiwa yang berlaku pada malam itu, maka jelaslah bahawa pemimpin-pemimpin Gerakan tidak dapat mengawal perasaan pengikut-pengikutnya, bahkan mereka sendiri telah terheret sama. Merekalah yang bertanggungjawab menghidupkan perasaan itu.

Setelah perarakan berlesen itu bersurai, penyokong-penyokong mereka berpecah kepada beberapa kumpulan. Mereka merayau ke sana sini sambil melaung-laungkan kemenangan mereka dan dua lagi perarakan haram dimulakan.

Encik Abu Bakar bin Abdul Aziz, Pegawai Penjaga Daerah Polis Kuala Lumpur melaporkan dalam satu kenyataan yang dicatatkan seperti berikut:

“Saya sedang berada di bilik kawalan pada pukul 10.10 malam dan saya terima maklumat bahawa Yeoh Teck Chye telah mengepalai satu perarakan di Jalan Bukit Bintang dengan tidak mendapat kebenaran.

“Satu lagi perarakan datang dari Petaling Jaya yang dikepalai oleh David, juga tidak mendapat kebenaran (Encik V. David dari Parti Gerakan telah memenangi kerusi Parlimen di Pulau Pinang dan juga kerusi Dewan Undangan Negeri di Selangor iaitu negerinya sendiri).

“Saya telah beri arahan supaya kedua-dua perarakan ini mesti berhenti kerana tidak ada kebenaran polis. Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) telah dihantar untuk menyuraikannya.

“Sementara itu, perarakan di Bukit Bintang itu telah bersurai tetapi perarakan yang diketuai oleh David telah pergi ke Hotel Peking (di Jalan Brickfields) di mana 200 orang pemuda India sedang menunggu. Pasukan FRU dihantar ke sana untuk menyuraikan mereka.

“Kemudian, David cuba berhubung dengan Ketua Pegawai Polis, tetapi tidak berjaya; dia kemudiannya berhubung dengan saya. Dia beritahu saya supaya jangan menghantar anggota-anggota polis FRU untuk menimbulkan provokasi di kalangan penyokong-penyokongnya. Ketika itu, jam menunjukkan pukul 12.05 pagi, 13 Mei 1969.

“Saya beritahu kepadanya, bahawa penyokong-penyokongnya (mereka nyata sedang mabuk kemenangan dan mabuk todi) telah menganggu ketenteraman orang lain dengan membuat bising dan saya menerima beberapa panggilan telefon yang mengadu tentang hal ini. Saya beritahu kepadanya lagi, bahawa perhimpunan itu mesti bersurai kerana jika tidak, mereka akan disuraikan dengan paksa.

“Dia tanya sama ada saya kenal dia atau tidak. Saya jawab, saya kenal dia sebagai Encik David. Dia kemudian berkata, dia seorang Ahli Parlimen yang baru dipilih. Saya jawab kepadanya, itu tidak menjadi soal, tetapi yang penting bagi saya ialah dia mesti beritahu kepada penyokong-penyokongnya supaya bersurai, kerana jika tidak anggota-anggota FRU akan menyuraikannya. Dia terus berkata, “Pergi berambus FRU, kamu anak haram!” dan terus menghentakkan telefon.

“Sebahagian dari perarakan itu menuju ke Pudu dan melemparkan perkataan-perkataan menghina orang-orang Melayu dan polis.

“Sebuah lori yang membawa penyokong-penyokong Gerakan bertempik sorak sambil mengelilingi Sentul, tetapi telah ditahan oleh polis kerana lori tersebut tidak ada permit pengangkutan.

“Dari apa yang dapat dilihat, DAP juga turut terlibat dalam perarakan itu tetapi susah hendak mengenalpasti mereka kecuali dari cogan kata parti mereka. Sukar dikatakan siapakah yang patut disalahkan. Tetapi pada perasaan saya, kedua-dua parti iaitu Gerakan dan DAP patut disalahkan kerana menimbulkan perbuatan kacau yang boleh mengugat keamanan. Jika polis tidak segera bertindak, maka kekacauan mungkin telah berlaku.”

Patut diambil perhatian bahawa, kedua-dua perarakan yang disebut oleh Encik Abu Bakar dalam kenyataannya itu berlaku tanpa mendapat kebenaran polis.

Jika parti Gerakan benar-benar hendak mengadakan perarakan kemenangannya, maka bagaimana pula boleh timbul perbuatan tunjuk perasaan pada malam itu?

Sebagaimana yang dilaporkan oleh Encik Abu Bakar, kedua-dua perarakan itu telah bersurai, tetapi kelakuan-kelakuan liar dan perbuatan-perbuatan menyakitkan hati terus-menerus dilakukan. Perarakan itu berpecah kepada beberapa kumpulan untuk tunjuk perasaan di tiga bahagian Kuala Lumpur – Brickfields, Pudu dan Sentul.

Kawasan-kawasan ini terletak di bahagian Selatan, Tengah dan Utara Kuala Lumpur yang jaraknya di antara kawasan pertama (Selatan) dengan kawasan ketiga (Utara) hampir tujuh batu. Tunjuk perasaan ini berlangsung sehingga ke tengah malam.

Saya rasa tidak syak lagi, tunjuk perasaan yang diadakan di pelbagai tempat berasingan ini bertujuan untuk mengeruhkan lagi suasana di bandar Kuala Lumpur yang telah pun ada tanda-tanda ketegangan.

API MENYALA MALAM

Saya pulang ke Kuala Lumpur dari Alor Star kira-kira tengah hari pada hari Selasa, 13 Mei 1969, iaitu hari yang mengubah nasib bangsa dan negara kita.

Ketua Setiausaha Sulit saya memberitahu saya yang dia menerima perkhabaran bahawa satu tindakan balas seakan tunjuk perasaan akan diadakan pada petang itu kerana orang-orang Melayu di Kuala Lumpur yang sangat marah dengan tunjuk perasaan anti Melayu dan perbuatan menghina yang biadab, dilakukan oleh puak-puak pembangkang pada 12 Mei 1969.

Dia memberitahu saya, bahawa UMNO akan mengadakan satu perarakan untuk merayakan kemenangan parti dan mereka yang mengambil bahagian akan berhimpun di rumah Menteri Besar Selangor, Dato’ Harun Haji Idris di Jalan Raja Muda.

Perarakan itu akan bermula di rumah Menteri Besar. Menurut aturcara mereka, Menteri Besar dijadualkan berucap kepada peserta himpunan itu sebelum memulakan perarakan.

Pada petang itu juga, Tun Tan Siew Sin, Encik Khaw Kai Boh, Dr Lim Swee Aun dan Tan Sri T.H Tan datang berjumpa saya di Residency untuk melahirkan perasaan sedih MCA tentang keputusan pilihanraya.

Mereka menyatakan bahawa orang-orang Cina telah hilang kepercayaan kepada pimpinan MCA. Dengan keadaan demikian, mereka berpendapat bahawa tidaklah bijak bagi mereka berada dalam Kabinet kerana mereka tidak lagi mewakili orang Cina.

Saya menjawab, Kabinet akan kerugian besar sekiranya mereka (MCA) tidak berada dalam Kabinet memandangkan jasa mereka kepada negara dan Parti Perikatan sebelum ini sangat dihargai.

Saya berkata bahawa, mungkin mereka akan masuk balik dalam kerajaan pada masa akan datang tetapi saya menasihati supaya mereka mengambil masa untuk berfikir tentang keputusan tersebut.

Selepas itu, kami berbincang ha-hal yang berlaku dalam beberapa hari yang lepas seperti perarakan mayat pemuda Parti Buruh, perarakan kemenangan Gerakan dan tunjuk perasaan haram.

Kemudian rombongan MCA tersebut meninggalkan saya. Tetapi saya masih memikirkan sikap orang-orang Cina yang mengecewakan pemimpin-pemimpin yang telah berkhidmat kepada mereka dan negara dengan cemerlang dan sikap yang ditunjukkan begitu, apakah yang bakal berlaku di kemudian hari?

Tunjuk perasaan yang dilakukan oleh Gerakan pada 12 Mei 1969, bukan sahaja menimbulkan perasaan marah orang-orang Melayu, bahkan juga menyakitkan hati mereka.

Saya sendiri bimbang perarakan yang akan dilakukan oleh UMNO itu mungkin boleh membawa kekacauan. Pada waktu itu, tidak dapat ditahan lagi keinginan ahli-ahli UMNO untuk mengadakan perarakan kerana pihak pembangkang telah pun mengadakan perarakan mereka.

Selain itu, UMNO juga telah mendapat permit untuk mengadakan perarakan tersebut. Saya cuma mampu berdoa kepada Allah Subhanahu Wa Taala, semoga tidak berlaku sebarang kejadian buruk.

Kemudian, Tun Sambanthan datang berjumpa saya. Kami berbincang mengenai keputusan pilihanraya. Meski pun dia melakukan sedaya-upaya untuk berkhidmat bagi kepentingan kaum India, Tun Sambathan juga turut merasai bahawa MIC telah hilang sokongan orang India di sesetengah kawasan dalam pilihanraya itu.

Beliau juga memikirkan sama ada MIC masih patut berada dalam Kabinet untuk mewakili kaum India atau sebaliknya setelah melihat sikap MCA yang ketika itu tidak mahu menyertai Kabinet lagi.

Saya menasihati beliau dan juga Encik Manickavasagam supaya terus berada dalam Kabinet demi kepentingan Perikatan dan bangsa India. Saya berasa gembira kerana Tun Sambanthan menerima nasihat saya itu.

Semasa kami masih berbual, satu panggilan telefon diterima pada jam 6.45 petang yang menyatakan bahawa satu kejadian ngeri telah berlaku di Jalan Raja Muda iaitu orang Cina diserang.

Tidak lama kemudian, Encik Mansor, Ketua Lalu Lintas Polis Kuala Lumpur dan beberapa orang datang berjumpa saya dengan memberitahu bahawa kejadian pembunuhan telah berlaku.

Bandar Kuala Lumpur terus diisytiharkan perintah berkurung mulai jam 7.00 petang. Pasukan keselamatan ditugaskan mengawal dan askar-askar dipanggil untuk membantu.

Saya beritahu kepada mereka bahawa saya mahu ke tempat kejadian pembunuhan itu untuk melihat sendiri, tetapi saya dinasihatkan agar ke Ibu Pejabat Polis untuk mendengar laporan terkini dari semasa ke semasa.

Setelah menunaikan sembahyang Maghrib, saya terus ke Ibu Pejabat Polis Selangor di Jalan Bandar. Selepas saya mendengar laporan-laporan oleh pihak polis, saya pulang ke Residency untuk makan malam dan saya minta supaya Radio Malaysia menghantar seorang pegawainya merakamkan ucapan saya untuk disiarkan.

Dua jam kemudian iaitu pada 9.30 malam, pegawai tersebut datang ke kediaman saya. Ketika itu, saya berada dalam keadaan yang amat sedih dan sukar untuk berfikir. Tetapi saya sedar bahawa satu tindakan harus diambil dengan serta-merta, maka saya terus merakamkan ucapan saya tanpa membuat sebarang persediaan.

Berikut merupakan ucapan saya pada malam yang malang itu:

UCAPAN TUNKU PERDANA MENTERI MELALUI RADIO DAN TELEVISYEN MALAYSIA PADA 13 MEI 1969

“Kejadian yang tidak diingini telah pun berlaku di Kuala Lumpur dan pasukan-pasukan keselamatan telah pun mengawal di serata tempat dan penjuru-penjuru jalan.

Dengan keadan yang demikian, saya terpaksa mengisytiharkan darurat di Kuala Lumpur. Curfew pun telah dimulakan dan dijalankan. Dan saya telah memberikan kuasa mengisytiharkan darurat ataupun state emergency di serata negeri lagi sekiranya wajib dibuat demikian kerana untuk menjaga keamanan negeri, nyawa dan harta benda.

Ini menjadi tanggungjawab saya dan saya akan menjalankannya dengan kuasa yang saya ada ini.

Saya minta pertolongan semua pihak yang bertanggungjawab supaya bekerjasama dengan pegawai-pegawai keamanan untuk menolong menjaga keamanan negeri kita ini dan penduduk-penduduknya.

Kejadian yang berlaku itu tidak ada sebab. Apa yang dilakukan oleh parti pembangkang semalam adalah sesuatu yang tidak diingini dan saya berpegang serta menuduh mereka telah memulakan kejadian yang jahat itu, kejadian yang khianat itu. Tetapi tindakan balas-membalas bukanlah boleh membawa kebaikan.

Saya berasa sangat susah hati di atas apa yang telah berlaku kerana selama dua bulan saya melawat negeri-negeri dengan memberi ucapan yang mengingatkan kepada penduduk tentang dakyah anti-bangsa iaitu yang boleh menimbulkan pergaduhan besar di antara bangsa-bangsa di negara kita ini.

Oleh sebab negara ini adalah berbilang bangsa, saya merasai hal seperti ini akan berlaku iaitu pergaduhan seperti ini akan berlaku dan sekarang ini telah pun berlaku, sungguhpun dalam cara yang sederhana.

Mereka yang bertanggungjawab mestilah menjalankan kewajipan mereka supaya keadaan ini tidak merebak. Setiap kawasan harus mewujudkan jawatankuasa muhibah yang boleh menjaga keselamatan dan adanya perasaan baik wasangka sesama kaum.

Negara ini bergantung kepada tuan-tuan sekalian. Mereka yang ikhlas dan jujur, tolong saya untuk sama-sama menjaga negara ini daripada timbulnya perkara-perkara yang bahaya. Negara yang kita kasihi ini memerlukan pertolongan tuan-tuan sekalian.

Saya doakan kehadrat Subhanahu Wa Taala, selamatkanlah semua penduduk sekalian!”.

Selepas itu saya ke Telivisyen Malaysia. Setibanya saya di sana, saya terus berucap yang disiarkan ketika rancangan diminati ramai ke udara.

Ketika berhadapan kamera telivisyen, perasaan saya bercampur-aduk sehinggakan kadang-kadang saya sukar untuk mengeluarkan sesuatu perkataan. Tetapi oleh kerana azam yang kuat, saya berjaya juga memberi ucapan dalam bahasa Melayu dan Inggeris seperti yang telah dirakamkan di Residency. Pada ketika itu jam menunjukkan 10.32 malam.

Kira-kira jam 11.00 malam, semasa saya dalam perjalanan pulang ke Residency, saya terfikir untuk ke Ibu Pejabat Polis di Jalan Bandar sekali lagi dan meminta pemandu saya berpatah balik ke sana.

Semasa kereta saya menyusuri masuk jalan kecil yang menghala ke Jalan Bandar, saya ternampak beberapa orang samseng. Tetapi mereka melarikan diri apabila melihat kereta saya.

Sehingga ke pagi saya berada di Ibu Pejabat Polis. Peristiwa yang berlaku petang tadi tidaklah mudah untuk saya lupa seumur hidup.

Saya tidak dapat tidur pada malam itu kerana mengenangkan peristiwa sedih yang menimpa ibu kota negara kita yang aman ini. Saya merasa gelisah dan berjalan mundar-mandir serta menghabiskan malam saya di atas tikar sembahyang untuk berdoa kepada Allah.

Saya berdiri di beranda bilik saya dan melihat suasana bandar sambil memerhatikan api yang masih menjulang tinggi di beberapa kawasan berhampiran dengan Kampung Baharu dan di sebelah Utara Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur menjadi bandar yang terang dengan api kebakaran dan dapat dilihat dengan jelas dari rumah saya yang terletak di atas bukit. Inilah pandangan yang sangat menyedihkan dan saya tidak menyangka akan menyaksikan kejadian seperti ini semasa hayat saya.

Api yang menjilat bangunan itu telah menghanguskan segala usaha saya selama ini untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang bahagia dan aman serta menghancurkan impian saya menjadi Perdana Menteri yang terbaik di dunia.

Ketika saya memerhati api yang menjulang tinggi itu, terbayang-bayang di mata saya kejadian-kejadian dahsyat yang sedang berlaku pada malam yang mengerikan ini dan saya terkenangkan kepada peristiwa-peristiwa lepas yang menyebabkan timbulnya malapetaka ini.

Ketika itu, saya sedar dan insaf bahawa jika difahami sebab-sebab kenapa boleh tercetus peristiwa buruk ini, maka perlulah dikaji satu-persatu kejadian-kejadian yang lepas.

Pada hari tersebut, saya menerima laporan-laporan mengenai perarakan Gerakan yang diadakan kelmarin.

Mereka melemparkan kata-kata nista kepada orang Melayu dan menyuruh orang Melayu pulang ke kampung kerana kapal layar (lambang Perikatan) telah ditenggelamkan.

Semua perkara ini terbayang dalam ingatan saya yang merupakan sebahagian dari punca berlakunya rusuhan itu.

Kelakuan keji dan perbuatan provokasi terhadap orang-orang Melayu yang dilakukan oleh mereka itu memang melampaui batas kesopanan manusia, sehingga menimbulkan api kemarahan yang tidak terhingga di kalangan orang Melayu.

Sebab itulah ahli-ahli UMNO berhimpun di rumah Menteri Besar di Jalan Raja Muda pada petang 13 Mei 1969. Sebagai Pengerusi UMNO Negeri Selangor, Dato’ Harun bersetuju dengan permintaan ahli-ahli parti untuk mengadakan perarakan yang sama bagi merayakan kemenangan Perikatan. Oleh kerana kebenaran telah pun diperolehi, maka perarakan itu mestilah dilakukan sepertimana yang telah diatur.

Ketika mereka sedang berhimpun di halaman rumah Dato’ Harun, tiba-tiba satu perkhabaran yang diterima menyatakan bahawa orang-orang Cina telah menyerang orang-orang Melayu di Setapak yang dalam perjalanan menyertai perarakan tersebut, kira-kira satu atau dua batu menghala ke Utara.

Perkhabaran itu menaikkan kemarahan orang-orang Melayu yang sedang berhimpun dan mereka terus mengamuk tanpa boleh dikawal lagi.

Dua orang Cina yang melalui jalan itu dengan menaiki motorsikal telah diserang dan dibunuh. Oleh itu bermulalah rusuhan 13 Mei yang menyebabkan kekacauan yang belum pernah terjadi dalam sejarah Malaysia.

Perlu diceritakan juga tentang kejadian-kejadian lain yang berlaku sebelum petang 13 Mei 1969 di Jalan Ipoh iaitu jalan utama menghala ke Utara.

Beberapa hari sebelum rusuhan itu, seorang saksi yang menyaksikan sendiri kejadian itu melaporkan kepada saya bahawa terdapat bas yang datang dari Utara, contohnya Selayang (kira-kira 20 batu jauhnya) ditahan oleh sekumpulan pemuda Cina untuk mencari orang-orang Melayu sambil melaungkan perkataan “Darah Bayar Darah.” Perkataan seperti inilah yang kedengaran semasa perarakan mayat (pemuda Cina dari Parti Buruh yang terbunuh).

Dengan ini, bolehlah dikatakan bahawa peristiwa 13 Mei sebenarnya dicetuskan oleh pemuda-pemuda Cina Komunis; pemuda-pemuda ini kemungkinan orang yang sama dalam perarakan mayat itu atau sebangsa dengan mereka.

Tulisan “Darah Bayar Darah” ialah di antara cogan kata yang tertulis di sepanduk semasa perarakan mayat oleh pemuda-pemuda Parti Buruh pada 9 Mei 1969; inilah cogan kata yang dilaungkan oleh mereka sepanjang perarakan itu.

Sesungguhnya kita boleh mendakwa bahawa cogan kata “Darah Bayar Darah” dan tindakan-tindakan tidak bertanggungjawab ahli-ahli Gerakan dan DAP semasa mengadakan perarakan kemenangan, dan juga tunjuk perasaan oleh samseng-samseng yang diadakan kemudiannya, adalah unsur-unsur tercetusnya peristiwa 13 Mei.

Tatkala saya termenung di beranda, saya teringat kembali sekitar tahun 1948 di mana pihak British ketika itu tidak segera mengambil tindakan terhadap pengacau-pengacau. Kecuaian mereka itu menyebabkan berlakunya darurat sehingga mengorbankan banyak nyawa dan harta benda musnah.

Selama sepuluh tahun keganasan berlaku semasa darurat iaitu di bawah pentadbiran penjajah dan dua tahun di bawah kerajaan Malaya yang merdeka.

Kebinasaan dan kecelakaan yang menimpa negara dan rakyat semasa darurat disebabkan pihak penjajah tidak mahu mengambil tindakan yang keras terhadap pengacau dari awal lagi.

Maka jelaslah kepada saya, bahawa jika tiada tindakan diambil dengan segera, seperti tanda-tanda semasa kempen pilihanraya dan rusuhan bakar-membakar yang sedang dilakukan ketika ini di Kuala Lumpur, kecelakaan yang sama akan berulang lagi seperti tahun 1948.

Oleh itu, saya segera membuat keputusan supaya kerajaan mesti bertindak dengan cepat dan mengambil langkah-langkah yang perlu bagi menghalang kekacauan di Kuala Lumpur menjadi lebih buruk lagi atau merebak ke seluruh negeri.

Tindakan ini perlu diambil sekiranya kita mahu kekacauan ini cepat berakhir – sebagaimana ianya cepat tercetus, secepat itulah ianya terpadam.

Saya juga berazam dengan rancangan-rancangan yang akan dilaksanakan nanti, adalah tindakan kesan jangka panjang supaya kejadian ini tidak berulang lagi di masa akan datang.

Tidak ada sesiapa pun mahu kejadian ini berulang lagi sama ada ianya orang Cina, India ataupun Melayu.

Tidak ada sesiapa pun rakyat Malaysia, suka melihat negaranya yang aman ini terjerumus ke lembah kekacauan kecuali Komunis dan mereka yang bersimpati dengannya serta ahli-ahli politik yang bersubahat dengan anasir ini ataupun membiarkan diri mereka digunakan oleh anasir tersebut demi kepentingan politik mereka.

Sesungguhnya, setelah menikmati kejayaan, keamanan dan kemakmuran selepas merdeka, kecelakaan seperti ini tentulah dianggap bencana yang amat dahsyat.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More