Wednesday, March 20, 2013

Kantoi! Puteri Jacel Kiram Tipu Lagi?


Tuduhan komando Malaysia mahu bunuh Jamalul Kiram cerita dongeng

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
KUALA LUMPUR 20 Mac - Dakwaan Jacel Kiram kononnya sepasukan komando tentera Malaysia kini berada di Filipina untuk membunuh bapanya, Jamalul Kiram III disifatkan sebagai cerita dongeng.

Sambil menafikan tuduhan itu, Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad berkata, dakwaan tersebut hanya dibuat bagi mensensasikan isu pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Sabah.

Malah, katanya, tindakan Jacel itu disifatkan amat tidak bertamadun, terdesak dan berniat jahat bertujuan menimbulkan kebencian rakyat Filipina terhadap Malaysia.

Menurut beliau, dakwaan kononnya seorang pegawai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berpangkat kolonel bernama Sunny Ng, mengakui merancang membunuh Jamalul juga tidak berasas kerana individu berkenaan tidak wujud dalam perkhidmatan ATM.

"Dalam sejarah Malaysia yang penuh berliku seperti menghadapi zaman konfrontasi dan pengganas komunis, kita sebagai sebuah negara berdaulat dan bertamadun tidak pernah sekali pun menjalankan 'operasi gelap' seperti itu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Jacel kononnya seorang peguam Filipina, Mario Lozada memfailkan afidavit mengenai rancangan pembunuhan itu di Biro Siasatan Kebangsaan (NBI) negara tersebut hari ini seperti disiarkan portal Global Nation Inquirer.

Menurut Jacel, Lozada telah bertemu Sunny Ng di Restoran Genting Palace, kompleks kasino Resorts World Pasay City Isnin lalu dan Sunny memaklumkan Lozada mengenai rancangan pembunuhan itu.

Abdul Latiff memberitahu, Malaysia turut menunggu hasil siasatan NBI Filipina mengenai perkara itu dan sekiranya dakwaan tersebut benar, Jacel dan Lozada perlu tampil dengan fakta kukuh bagi membuktikan dakwaan tersebut.

"Tetapi Jacel harus ingat, segala dakwaan atau cerita dongeng yang disampaikannya kepada media Filipina tidak akan sesekali merencatkan Ops Daulat yang dijalankan Malaysia untuk membersihkan saki-baki pengganas kumpulan Kiram di Sabah," tegasnya. - UTUSAN

Putih Maya: Kalau Kolonel Sunny Ng tu pasti dari Singapura dan bukan Malaysia!! Jacel sebelum ini terkantoi menggunakan gambar askar Thai terbunuh sebagai askar Malaysia yang terkorban! Kali ini tidak mustahil dia menggunakan maklumat daripada NST di bawah ini untuk mengaitkan Sunny Yun sebagai Sunny Ng! Puteri IQ Rendah Setan Sulu ni pun pernah menipu!!!

KUALA LUMPUR: The Singapore High Commission celebrated its 47th National Day at Shangri-La Hotel, recently.
High Commissioner Ong Keng Yong and wife, Irene, played host to dignitaries, envoys and guests who included Singapore students studying at Malaysian universities.
Guest-of-honour was Tourism Minister Datuk Seri Dr Ng Yen Yen.

(From left) Capt Alex Shariff, Integrated Area Defence System chief of staff Col Sunny Yun and its commander Air Vice-Marshal Warren Ludwig.
Sumber NST

- Posted using BlogPress from my New iPad

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More