Friday, March 9, 2012

DAP Bela Anjing Tersepit?!!! Frusis Lebi OKB??!! Orang Kaya BiaDAP?!!

Frusis Lebi (OKU kaya) berdiri di tengah sambil menunjukkan salinan laporan polis
Ini bukan kes anjing tersepit menggigit tuan, tetapi kes kacang lupakan kulit dan  anjing dengan bayang-bayang!!!???  Menurut teman blogger Anak Merdeka, krisis yang berikutan daripada Timbalan Presiden PRS yang memberhentikan subsidi kerajaan Barisan Nasional!!??  Saya ulangi subsidi kerajaan Barisan Nasional kepada penyokong tegar DAP!!??  Kalau DAP di Pulau Pinang boleh menghalang mamak dan orang India daripada berniaga di Pulau Pinang kenapa pula Timbalan Presiden PRS tidak boleh berbuat demikian selaku ADUN ke atas pengundi di kawasan beliau?!!!  PRS adalah Barisan Nasional dan mengikut hukum demokratik memang pihak pembangkang adalah lawan!!??  Lawan tetap lawan dan sesiapa yang melawan akan dihentikan segala jenis pertolongan, kemudahan dan lebih - lebih lagi subsidi!!??

OKU yang boleh memanjat pokok, membawa kereta atau van tanpa sebarang ubahsuai adalah orang kaya yang berlakon seperti Orang Kurang Upaya!!??  Jabatan Kebajikan Masyarakat sememangnya berhak memantau sekiranya jumlah pendapatan seseorang OKU itu sebelum memberi bantuan kepadanya!!??  Namun dalam kes OKU yang kaya dan semakin tamak akibat hasutan DAP yang mahukan rumah beliau sebagai pejabat operasi memandangkan PRU-13 semakin hampir!???  

Sekiranya DAP benar-benar ikhlas, maka bantulah orang ini memandangkan mereka juga memiliki kerajaan di bahagian lain di Malaysia!??  Sebelum ini puak Anwarinas tidak mempercayai pihak polis?!!?  Kenapakah mereka pula membuat aduan polis?!! Adakah tiket untuk publisiti murah melalui suratkhabar utama cetak nasional pun mereka cuba bolos secara percuma?!!

Kasihanilah orang yang pernah menjadikan rumahnya sebagai pusat operasi calon pembangkang wahai DAP?!!  DAP pun seperti kacang lupakan kulit!!??   Bukan nak menolong OKU tetapi sekadar membuat publisiti murahan menggunakan baju merah celup mereka untuk mendapat perhatian surat khabar?!!?  Malunyaaa jadi orang DAP!!??  Lebih baik jadi orang kerajaan Barisan Nasional!!!? Kan!? Kan?!! Kan?!!!
Mong: Saya ada hak demokratik

Posted on March 7, 2012, Wednesday
Mong Dagang
SRI AMAN: Menteri Muda Pemodenan Pertanian, Datuk Mong Dagang menegaskan beliau mempunyai hak demokratik untuk menghentikan pemberian bantuan kerajaan kepada pekebun kurang upaya (OKU), Frusis Lebi, 52, dari Rumah Anyai, Entulang Entawa, di sini.

Berdasarkan hak ini, katanya, keputusan dibuat memandangkan Frusis adalah seorang penyokong tegar pembangkang dengan rumahnya dipercayai menjadi pusat operasi calon pembangkang dan simpanan bahan kempen pembangkang pada Pilihan Raya Negeri Ke-10, tahun lalu.

Menurut beliau, Frusis nyata mendapat lebih banyak bantuan kebajikan dan pertanian daripada kerajaan berbanding orang lain selama ini, tetapi bantuan itu seolah-olah tidak dihargai.

“Ia membazirkan wang cukai yang dibayar saya dan semua rakyat Malaysia, apatah lagi pengundi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Begunan yang mungkin akan marah pada saya sekiranya mengetahui perkara ini.

“Semua orang mempunyai hak demokratik, begitu juga dengan saya, maka saya harus bertindak adil dengan memberikan bantuan kepada golongan OKU yang wajar memperolehi bantuan berbanding Frusis,” katanya.

Beliau yang juga ADUN Bukit Begunan berkata demikian pada sidang media di Dewan Suarah Sri Aman apabila isu Frusis disiarkan secara meluas dalam Internet sejak kebelakangan ini.

Menurut Mong lagi, Frusis pernah mendapat bantuan berupa baja, benih pokok, mesin pemotong rumput, peralatan jentera ladang, racun serangga dan bahan pembinaan stor racun menerusi Projek Diamond Longan, Fruit Farm Rehad, Farm Unit, SBPKP dan ACDA daripada pihak Jabatan Pertanian dari tahun 2002 hingga 2011.

Beliau turut mendapat pelbagai jenis bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mulai bulan Julai 1982 sebelum ia dihentikan pada Oktober 2011 apabila pendapatan beliau didapati melebihi kadar yang dijangkakan, iaitu mampu berdikari.

Frusis yang mengalami kecacatan kudung tangan di bahagian jari dan kaki dipercayai mempunyai keupayaan untuk hidup seperti individu normal, termasuk bermain bola sepak, bercucuk tanam, menunggang motosikal, memandu kereta, memanjat pokok malah membina pondok.

Justeru, Mong berkata, Parti Tindakan Demokratik (DAP) dialu-alukan untuk memberi bantuan kepada Frusis dari negeri di bawah tadbir pembangkang seperti Selangor, Kelantan atau Kedah jika mereka mahu berbuat demikian.

“Saya dipilih bukan berkhidmat untuk seorang individu sahaja, tetapi semua rakyat di DUN Bukit Begunan dan negeri Sarawak amnya.

“Saya percaya, terdapat individu atau pihak yang menjadi dalang kepada timbulnya isu ini demi kepentingan politik mereka, tetapi Frusis tidak sedar dia dipergunakan oleh mereka,” kata beliau.

Sementara itu, Mong mengakui bahawa surat yang ditujukan kepada Penolong Pengarah Pertanian Sri Aman itu adalah surat daripadanya.

“Saya tidak menafikan surat itu daripada saya kerana saya bekerja berprinsip, tetapi saya tidak tahu macam mana surat itu boleh diperolehi Frusis dan disiarkan dalam media.

“Perkara itu biarkan pihak berkuasa untuk menyiasat,” ujarnya.

Dalam mempertahankan rekodnya, Mong berkata, beliau telah memberikan peruntukan sebanyak RM7,000 kepada Pertubuhan Orang Cacat Sarawak dan RM5,000 kepada KUSIA tahun lalu.

Ini bermakna, katanya, beliau tidak sama sekali mengabaikan nasib golongan OKU.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More