Saturday, December 17, 2011

Tan Kok Wai Patut Letak Jawatan Dalam Jawatankuasa Disiplin DAP?!!!

Memetik dari blog BigDog ke mana hala tuju DAP?  Memang DAP sudah patah atau kecundang dalam melaksanakan tindakan disiplin dan mengamalkan demokrasi dalam menegakkan perlembagaan parti!??  
 
Sekiranya ahli melakukan kesalahan maka tindakan disiplin sepatutnya dikenakan!!??  Bagaimana pula halnya apabila terdapat pilih kasih atau pilih bulu?!!  Sememangnya tidak adil kepada ahli yang lain?!!!  Adakah wajar orang yang sedemikian dibenarkan berkuasa untuk menjaga disiplin parti?  Sepatutnya Tan Kok Wai sudah meletak jawatan sekiranya dia tidak dapat mengetuai Jawatankuasa Tindakan Disiplin kerana boleh dipengaruhi oleh golongan tertentu!!!??  Tan Kok Wai fikirkanlah!!???  

10 Dec 2011Democratic Action Party (DAP) ini sudah jelas tidak demokratik, tidak mengamalkan demokrasi dan tidak mengambil tindakan (taking action), walaupun ianya perkara yang sewajarnya dilakukan (the right thing to do). Terutama jika ianya melibatkan menjaga kepentingan Chauvinis Cina dan mengutamakan nepotism Kepimpinan Tertinggi mereka.

Sifat dan sikap Chauvinis Cina dan keangkuhan mereka amat menyerlah. Terutama setelah berjaya menubuhkan kerajaan negeri di Pulau Pinang dan kerajaan boneka di Perak dan Selangor pasca PRU 12.

Apa dah jadi dengan DAP dulu Manoharan, ADUN Kota Alam Shah hina bendera Malaysia Jalur Gemilang mahu ditukar dengan yang lain dikenakan tindakan disiplin digantung keahliannya walaupun beliau meminta maaf. Bagaimanapun penggantungan keahlian telah ditarik balik oleh Jawatankuasa Disiplin parti diketuai Tan Kok Wai setelah nak disesuaikan dengan kenyataan Setiausaha Agungnya iaitu Lim Guan Eng di Singapura yang menghina negeri Johor didakwa kadar jenayah tinggi bahaya kepada pelabur sehingga beliau tidak dikenakan sebarang tindakan disiplin.

Kali ini pula apabila Nga Kor Ming, Ahli Parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis menghina Dato’ Seri Dr. Zamry Abd. Kadir, Menteri Besar Perak dengan “Hitam Metalik” dan “Perak Darul Kartun” tidak dikenakan sebarang tindakan disiplin walaupun gesaan dan desakan berbuat demikian dilakukan oleh Karpal Singh, Pengerusi DAP Pusat dan Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim Naib Pengerusi DAP Pusat sendiri.

Dikatakan setakat ini Jawatankuasa Disiplin DAP diketuai Tan Kok Wai hanya mengeluarkan surat tunjuk sebab sahaja kepada Nga Kor Ming malah serba salah untuk diambil tindakan disiplin kerana dipengaruhi Lim Guan Eng yang mahu supaya Nga Kor Ming tidak dikenakan sebarang tindakan atas permintaan maaf yang dilakukannya.

Inikah yang dikatakan parti demokratik? Sebarang keputusan dan arahan adalah daripada Setiausaha Agungnya iaitu Lim Guan Eng. Sedangkan beliau sendiri terlepas daripada hukuman disiplin kini rakannya pula Nga Kor Ming diarah dilepaskan. Inilah dinamakan parti “kuku besi” iaitu parti “anak” dan “bapa” untuk buat keputusan.

Bagaimana pula saranan Karpal Singh dan Tunku Aziz pun tidak diambil kira. Jadi bagi kaum India dan Melayu yang menyertai DAP harus sedar suara mereka dipinggirkan dan “tak laku” untuk dijaja dalam DAP kerana ia parti rasis sama seperti kenyataan Dato Seri Najib Tun Razak, Presiden UMNO semasa Perhimpunan Agung UMNO baru lalu.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More