Tuesday, October 18, 2011

Pucuk Kepimpinan SPDP Perlu Belajar Menyesuaikan Diri - Taib

Memalukan betul isu dalaman dibesar-besarkan.  Semua yang terlibat berpangkat dan berpengaruh namun tidak ada disiplin di dalam parti!!??  Sampai bilakah SPDP akan bertahan dengan karenah pemimpin mereka??
Taib menyifatkan pergolakan SPDP ‘perbezaan pendapat pucuk kepimpinan’
Posted on October 18, 2011, Tuesday
  
KUCHING: Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud menyifatkan pergolakan dalam Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) sebagai ‘perbezaan pendapat pucuk kepimpinan’.

Taib yang juga Ketua Menteri berkata, SPDP bagaimanapun merupakan sebuah parti yang sangat bersatu padu khususnya di peringkat akar umbi.

“Ia bukan sebuah krisis, tetapi sekadar perbezaan pendapat di peringkat pucuk kepimpinan.

“Mereka tidak mempunyai banyak perbezaan (pendapat) di peringkat akar umbi… tetapi di peringkat kepimpinan itu kadang-kadang terdapat persaingan, jadi mereka perlu belajar menyesuaikan diri,” katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan sambutan Hari Wanita Peringkat Negeri di sini, semalam.

Masalah dalam SPDP bermula apabila Kumpulan Berlima mengisytiharkan mereka hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap presiden parti, Tan Sri William Mawan Ikom.

Kumpulan berlima itu dianggotai oleh Naib Presiden Kanan SPDP Datuk Peter Nansian Ngusie, Naib Presiden Datuk Sylvester Entri Muran, Naib Presiden Datuk Dr Tiki Lafe, Ketua Penerangan SPDP Paulus Palu Gumbang dan Ahli Majlis Tertinggi Rosey Yunus.

Menurut Nansian, ketegangan dalam parti bermula apabila Mawan gagal mengotakan janji untuk mengekalkan barisan sedia ada semasa pemilihan parti pada 23 Januari lepas.

Bara kemarahan kumpulan itu mula memuncak apabila Jawatankuasa Disiplin mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Entri dan menyifatkan Mawan gagal menguruskan krisis dalam parti dengan baik.

Katanya, Mawan perlu membentuk Jawatankuasa Penyesuaian atau Perpaduan sekiranya presiden serius mahu menyelesaikan konflik semasa dalam parti

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More