Monday, October 24, 2011

SPDP Mawan Gempur Ulu Teru!!!???

Mawan memang seorang pemimpin yang bersabar.  Tahniah kerana beliau meneruskan perjuangan untuk bersama rakyat pada Ahad lepas.  Walaupun sudah diberikan amaran bahawa pihak Unit Khas telah menasihatkan agar Mawan tidak pergi ke Ulu Teru.

Namun sebagai seorang pemimpin laksana panglima yang tidak gentar, beliau telah menyahut cabaran TPM untuk meneruskan acara Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Panjang Henry Gomes.  

Mungkin sudah tiba masanya untuk Rebel 5 membenarkan siasatan ke atas mereka yang gagal menghadiri Mesyuarat Majlis Tertinggi dalam tempoh dua tahun.  Buang yang keruh ambillah yang jernih.  Perkukuhkanlah lagi jentera pilihan raya SPDP.  Usahlah membawa hati, kerana rakyat memerlukan pemimpin yang cekal dan berani.  Berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing!!!
Mawan Masih Yakin Terhadap 'SPDP Five' Yang Hilang Keyakinan Terhadap Beliau 

 
24 Oktober, 2011 17:17 PM  

MIRI, 24 Okt (Bernama) -- Walaupun lima wakil rakyat Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) mengumumkan hilang keyakinan terhadap kepimpinan Presiden parti Tan Sri William Mawan, namun beliau tetap menaruh keyakinan terhadap mereka.

Beliau berkata Datuk Peter Nansian (DUN Tasik Biru), Datuk Sylvester Entri Muran (DUN Marudi), Datuk Dr Tiki Lafe (Parlimen Mas Gading), Rosey Yunus (DUN Bekenu) dan Paulus Palu Gumbang (DUN Batu Danau) -- adalah antara pemimpin yang beliau rasakan boleh menggantikan beliau menerajui parti pada masa depan.

"Saya berkeyakinan penuh terhadap mereka, mempunyai banyak harapan pada diri mereka, yang boleh menggantikan saya pada masa akan datang. Lagipun, saya yang menaikkan mereka. Saya tidak mengatakan mereka tidak baik. Saya tidak mengatakan mereka salah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan sesi pemimpin bertemu rakyat di Rumah Panjang Henry Gomes, di Ulu Teru, Baram, kira-kira lapan jam perjalanan dari sini Ahad malam.

Nansian, yang merupakan Naib Presiden kanan SPDP, bersama dengan Naib Presiden Entri, Dr Tiki, Rosey dan Ketua Penerangan Paulus, telah bertelingkah dengan Mawan berikutan keengganan mereka menghadiri mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) parti sejak dua tahun lepas.

Kumpulan berkenaan, yang digelar 'SPDP Five' mendakwa Mawan gagal mengotakan janjinya untuk mengekalkan status quo dalam kepimpinan parti dengan menggantikan Entri dengan bekas wakil rakyat Ba'Kelalan, Nelson Balang Rining sebagai Setiausaha Agung.

Ini telah menyebabkan Entri dan empat yang lain menyerbu keluar daripada satu mesyuarat MT. Sejak itu mereka tidak pernah menghadiri mesyuarat tertinggi parti.
 
Berhubung surat tunjuk sebab yang dikeluarkan terhadap Entri bulan lepas, Mawan berkata ia hanyalah sebahagian daripada proses siasatan yang dijalankan oleh jawatankuasa disiplin parti dan tidak harus dianggap sebagai satu hukuman.

"Malah sehingga kini pintu saya masih terbuka tetapi pada masa yang sama anda tidak boleh bertolak ansur dengan mekanisme parti. Kami mempunyai sistem. Saya tidak boleh (sewenang-wenangnya) ketepikan ini (peraturan dan undang-undang parti) begitu sahaja," katanya tanpa menjelaskan lebih lanjut berhubung isu itu memandangkan inkuiri masih berjalan.

Berhubung lawatan beliau ke Ulu Teru, yang secara kebetulan di dalam bahagian pilihan raya negeri diwakili oleh Entri, Mawan, yang juga Menteri Kanan negeri dan Menteri Pembangunan Sosial berkata kehadirannya adalah untuk berinteraksi dengan rakyat tempatan di sana dan mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh rakyat di situ.

Menolak spekulasi awal bahawa kehadiran beliau tidak diterima di Ulu Teru, Mawan berkata penduduk yang datang lebih berminat untuk mengetahui masalah mereka didengar oleh pemimpin dan mahu mengetahui lebih lanjut tentang rancangan kerajaan untuk mereka.

"Ini bukan arena untuk menyelesaikan masalah dalam parti. Orang ramai mahu mendengar tentang pembangunan, yang suka kerajaan. Imej Barisan Nasional (BN) harus dipertahankan," katanya.

Katanya lawatan beliau adalah sebahagian daripada persediaan untuk menghadapi pilihan raya Parlimen di Baram akan datang, di mana parti itu telah mengesyorkan Naib Presiden kanan, Datuk Jacob Dungau Sagan, yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, dikekalkan sebagai calon BN.

Semasa sesi itu, yang dihadiri kira-kira 4,000 penduduk tempatan daripada 62 rumah panjang sekitar Ulu Teru, Baram, Mawan mengumumkan geran RM30,000 untuk Rumah Henry Gomes dan RM20,000 untuk membaik pulih gelanggang futsal Sekolah Kebangsaan Pengiran Entri yang terletak berhampiran.

Beliau juga mencadangkan agar SK Pengiran Entri dijadikan sekolah angkat di bawah kementeriannya dan akan mengarahkan pegawainya merancang mengadakan program sukan untuk sekolah itu.

-- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More